Break the Mold
Kunde: Apeks GG
Case: Utvikling av merkevare
E-sportklubben Apeks GG og Y Story startet sitt samarbeid mot trakassering i gamingmiljøet i 2018. Etter flere vellykkede kampanjer kom beslutningen om å gjøre en større satsing på området. Apeks så et behov for å skille trakasseringsarbeidet fra resten av klubben og heller starte et helt eget initiativ. Y Story har bidratt til utviklingen av initativet Break the Mold gjennom innsikt og research, visuell identitet, nettside, strategi, kampanjer og undervisningsmateriell.
Break the mold betyr å gjøre noe på en ny eller annerledes måte, å utfordre status quo eller bryte etablerte mønstre. Vi ønsket at identiteten skulle reflektere dette ved å skille den fra klassisk «gaming-estetikk». Både for å treffe en bredere målgruppe som politikere og foreldre, men også fordi det er svært mange som gamer uten å nødvendigvis klassifisere seg selv som en «gamer».
For å gi folk muligheten til å smykke seg med budskapet skapte vi en kolleksjon i et samarbeid med norske familieeide F5 Concept Store.
Tre av fire 9-18-åringer spiller dataspill i en eller annen form og trakassering er et stadig økende problem også i denne aldersgruppen. I henhold til lærerplanen utviklet vi et undervisningsopplegg for syvende trinn for å gi lærere og elever en inngang til å diskutere og bli bevisste på trakassering og toxic atferd i gamingmiljøet. Målet er å vekke selvrefleksjon hos elevene og gjøre dem bedre rustet til å snakke om, takle og bekjempe den økende trakasseringen. Opplegget består av en PPT-presentasjon med filmklipp diskusjonspunkter og oppgaver.
Break the Mold er bare i sin spede begynnelse, men vi har allerede arrangert bransjekveld med forskere, gamere, spillutviklere og e-sportutøvere, vært en del av Rune Fjelds serie CTRLZ og vært gjester i NTNUs Forskerpodden for å snakke om trakassering i gamingmiljøet. I disse dager blir Break the Mold en egen stiftelse hvor Lars Eirik Eggen fra Vålerenga Samfunn går inn som daglig leder.