Promillesitatene
Kunde: Akan Kompetansesenter
Case: Reklamekampanje
Tall fra Folkehelseinstituttet viser at 300.000 dropper julebordet hvert år fordi det oppleves ubehagelig. I frykt for å ta vekk de positive aspektene ved fest, vegrer mange ledere seg for å ta praten rundt rammer og forventninger.
Akan, arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk, ønsket å skape dialog og oppmerksomhet rundt drikkekulturen på arbeidsplassen. Derfor tok vi ekte sitater fra jobbfester og gjorde dem til utendørsreklame i julebordstiden. Ved å vise sitater med høy promille i fullt dagslys ønsket vi å skape refleksjon rundt det kommende julebordet.
Promillesitatene ble tatt ut som en stor utendørskampanje og preget bybildet i slutten av november 2021. I tillegg ble det laget poster til sosiale medier og på flytoget. Alle sitatene fikk en promille som reflekterte sitatets alvorsgrad.
Vi har fått overaskende mye oppmerksomhet og mange sier at de kjenner seg igjen.
Camilla Bakkeng – Akan