Tanker fra jobbfesten

Kunde: Akan Kompetansesenter og Norges arbeidslivorganisasjoner
Case: Bevisstgjøringskampanje

«Det er så sjukt kjipt at noen skal drikke alkoholfritt!»

I kampanjen «Festen er for alle» adresserer vi det ubevisste og bevisste drikkepresset, som får alt for stor plass på norske arbeidsplasser, ved å høre hva folk tenker.

Over 300.000 arbeidstakere dropper jobbfester på grunn av alkoholbruk, og enda flere sier de har opplevd drikkepress på jobbfester. I tillegg svarer 37 prosent at det er helt eller delvis problematisk at kollegaer drikker seg fulle på sosiale arrangement i jobbsammenheng. Det viser  Folkehelseinstituttets rapport om «Alkohol og arbeidsliv II» fra 2019.

Kampanjen er en del av regjeringens nasjonale alkoholstrategi, der målet er å redusere skadelig alkoholforbruk med minimum 10 prosent innen 2025. Som avsender står alle hovedorganisasjonene i norsk arbeidsliv, statens arbeidsgiverenhet, og Akan kompetansesenter, i samarbeid med Helsedirektoratet.

I samarbeid med Tangrystan og regissør Rikke Gregersen utviklet vi tre filmer med manus basert på innsikt i hvordan vi tenker rundt kollegaers alkoholvaner