Hvordan gjøre opplæring gøy?

Kunde: Extra
Case: Opplæring

Når vi ble spurt av Extra i 2017 om å utforme et engasjerende E-læringskurs for de ansatte, visste vi at vi måtte tenke nytt rundt E-læring.

Problemet med E-læring er at det er kjedelig og uengasjerende. Det følger ofte en mal som ligner på grunnskoleopplæring og informasjon gis gjerne lang tid før den er relevant. En brukeropplevelse som er dårlig tilrettelagt for læring.

Skal man lykkes med E-læring i dag må den tilpasses de ansattes hverdag. Man må flytte fokuset fra kurs under onboarding til kontinuerlig læring. For å optimalisere effekten av læringen må man gjøre den relevant for de ansattes hverdag. Da får det man lærer en relevans, fremfor å være en stor pakke med informasjon som svarer på utfordringer du ennå ikke kjenner til eller forstår.

Promofilm_u
CampExtra1
CampExtra2
CampExtra3

Løsningen ble Camp Extra. En opplærings-app som oppdateres med nytt innhold ukentlig. For å gjøre innholdet engasjerende og lærerikt benytter vi oss av gamefication mekanismer, historiefortelling som kommuniserer hvorfor innholdet er viktig, og pedagogikk og læringsteori som får de ansatte til å ville komme tilbake gang på gang.

mobilder
quotation-icon

Jeg liker også løypa veldig godt for den gir konkurranse på jobb. Det er alltid veldig gøy å være best der!

Ansatt i Extra

Camp Extra handler om mikrolæring. Fremfor å dumpe store mengder informasjon på de ansatte innimellom, plukker de opp litt og litt i perioder hvor informasjonen er relevant. Håndbøker, kundeavis og annen info er også lagret i verktøyet, slik at de har et butikkdrift-leksikon i lomma til enhver tid.

Ukentlig besøker over 2000 av Extra sine ansatte læringsverktøyet og går igjennom det ukentlige løpet. Dette er et frivillig initiativ og vi tilpasser fortløpende både opplevelse og innhold etter tilbakemeldinger fra ansatte. Slik holdes verktøyet relevant og kan utvikle seg inn i fremtiden.